Naar inhoud
blog

Overwegingen bij de keuze van een goede signpartner.

Door: Jan Nales
Logistiek transport operations Virupa

Bezint eer ge begint..

Bij nieuw- of verbouw van winkels gaat een groot deel van managementtijd en budget naar bouw- en installatietechnische zaken. Echter met stenen en een prachtig pand zijn slechts de voorwaarden geschapen voor een mooie winkelomzet en tevreden consumenten. Het echt beïnvloeden van shoppers en ze verleiden tot aankopen echter, wordt gerealiseerd door een effectieve in- en outdoor winkelsigning en aantrekkelijke winkelpresentaties. Essentieel dus om een goede en professionele signpartner te kiezen die je aan de hand neemt om de juiste puntjes op de ‘i’ te zetten.

De keuze voor de juiste signpartner is dan ook een belangrijke. Dat scheelt immers veel gedoe in het hele ontwikkel- en implementatieproces en maakt of een winkel er straks top bijstaat en ingericht is op conversie of niet. Maak dan ook een weloverwogen keuze en laat bij voorkeur de geselecteerde partner vanuit zijn ervaring en expertise al in een vroeg stadium meedenken over presentatie en inrichting.

Denken in resultaat.

Een goede signpartner denkt vanuit resultaat. Resultaat in de zin van het complete project opleveren binnen de gestelde randvoorwaarden en tijd, maar ook winkelresultaat. Het gaat uiteindelijk om het verleiden van shoppers om producten of diensten op de winkelvloer te kopen, ze te helpen zoeken en vooral vinden. Een sign- en winkelpresentatiepartner met ervaring op de winkelvloer, kennis van shoppergedrag en hoe deze te beïnvloeden helpt dan natuurlijk enorm.

Doosletters LED inbouwen Virupa

Kennis en ervaring.

Mijn advies bij het kiezen van een signpartner: kies voor ervaring. Ga pas met een bedrijf in zee als je er zeker van bent dat het bewezen heeft projecten van enige omvang en onder tijdsdruk met succes te kunnen afronden. Check welke vaardigheden deze partij zelf in huis heeft en waarvoor ze afhankelijk zijn van derden. Denk hierbij aan technische vaardigheden, creativiteit om slimme oplossingen te bedenken, aan projectmanagementvaardigheden en de mogelijkheid om snel en flexibel te kunnen schakelen. Dit om te voorkomen dat er een toren van Babel wordt gebouwd. De keuze voor een goede partner vertaalt zich in werkzaamheden die vlot op elkaar afgestemd worden, mensen die dezelfde taal spreken, in ieder geval figuurlijk maar vaak ook letterlijk. En als er zich onverhoopt toch onverwachte dingen voordoen of zaken fout lopen, worden deze snel en geruisloos opgelost zonder dat je hier als opdrachtgever omkijken naar hebt.

Consistentie en formule identiteit.

Zorg dat je een partner kiest die het belang ziet van een krachtige en consistente merk- of formule identiteit. Logo en merkgebruik dienen éénduidig toegepast te worden op de verschillende communicatiedragers binnen en buiten de winkel. Het toepassen van materialen die passen bij formule en merk, die betaalbaar zijn en functioneel praktisch zijn in gebruik op de winkelvloer. Huisstijlkleuren moeten overal hetzelfde zijn. Digitaal geprint of middels zeefdruk, op verschillende machines en op verschillende materialen als hout, kunststof, schuim PVC, folies of alu-sandwichpanelen geproduceerd. Goed en gedisciplineerd kleurenmanagement is dan ook een voorwaarde en dient in het DNA van een goed sign- en winkelpresentatiebedrijf te zitten.

Wie is verantwoordelijk?

Je kunt er voor kiezen om te werken met verschillende bedrijven met elk hun eigen expertise. Een leverancier van buitenreclames, een gespecialiseerd printbedrijf, een interieurbouwer en een apart installatie- en montagebedrijf. Mijn ervaring bij de keuze voor veel partijen in een vaak hectisch implementatietraject: veel coördinatietijd van opdrachtgeverskant, projectplanningen die onder druk komen te staan, fouten en inefficiënties in de uitvoering en als het echt mis gaat partijen die met de beschuldigende vinger naar elkaar wijzen. En dat is wel het laatste waar je op zit te wachten als de tijd dringt. De winkel moet open en op tijd ook. Mijn advies: zoek en vind een partner die op het gebied van signing- en winkelinrichting het gehele traject kan verzorgen van ontwikkeling tot productie en montage en installatie. Eén aanspreekpunt bedreven in professioneel projectmanagement en gewend om te werken in een dynamische retailomgeving.

Weg met de wirwar.

Zo krijgt je orde op de winkelvloer maar ook op je bureaublad. Eén geïntegreerde projectplanning en één factuur waarin alle werkzaamheden overzichtelijk staan vermeld versus een veelvoud aan facturen en planningen van verschillende leveranciers. Stel je het gemak voor van één aanspreekpunt, dus ook één telefoonnummer en emailadres, tegenover een wirwar van nummers en aanspreekpunten. Stel je tenslotte de rust op het parkeerterrein voor. Niet telkens een andere bedrijfsnaam op een onbekende bestelbus, maar één bus of vrachtwagen met daarin alle sign- en winkelpresentatiematerialen en monteurs van wie je weet wanneer ze komen en gaan.

Laat de selectie van je sign- en winkelpresentatie partner dan ook niet de sluitpost van de begroting zijn. Een goede keuze zorgt voor een soepel ontwikkel- en implementatieproces en nog belangrijker signing en winkelpresentatie die er toe doet. Die van shoppers kopers maakt.

Shopper_Schappresentatie_Winkel

Virupa is opgericht in 1992 en verzorgt als full service winkelsigning en winkelpresentatie partner voor (merk)fabrikanten en retailers in de Benelux alles op het gebied van analoge en digitale in- en outdoor signing en winkelpresentaties. Virupa verzorgt voor haar afnemers het gehele traject van ontwerp, engineering, prototyping, productie, installatie en montage evenals service en onderhoud.

Geïnteresseerd om naar aanleiding van dit artikel kennis te maken met Virupa? Neem gerust contact met mij op via LinkedIn. Of bel +31 (0)543-494400 en vraag naar Vincent Immink (Algemeen Directeur) of Jan Nales (Commercieel Directeur).

Neem contact op.