Naar inhoud
blog

De transformatie van de winkelvloer.

Door: Jan Nales
Instore winkelsigning supermarkt Jan Linders

De wereld op z'n kop.

De tijd is allang voorbij dat grote merken of retailers de markt kunnen dicteren en consumenten maar moeten kopen wat er aangeboden wordt. Het medialandschap is flink veranderd, online shoppen heeft een vlucht genomen en het aanbod is flink groter geworden. Dat heeft met name de consument meer vrijheid gegeven in hun keuze en ligt onder andere ten grondslag aan het ontstaan van het shopper marketing vakgebied.

Het doel: meer verkoop genereren.

Ik heb een marketingachtergrond. Vóór ik in 2013 koos voor het zelfstandig ondernemerschap en aandeelhouder werd van Virupa was ik werkzaam voor Unilever en Grolsch / SAB Miller. Daar was ik verantwoordelijk voor de marketing van A-merken als Lipton en Grolsch. Toen ik hier kwam was Virupa al lang niet meer dat productiebedrijf waar het in 1992 allemaal mee begonnen was. Diverse diensten als ontwerp, productontwikkeling, maar ook montage en installatie waren toegevoegd en hadden Virupa laten evolueren tot het fullservice bedrijf dat het nu voor zijn klanten is. In de afgelopen jaren zijn de shoppermarketing uitdagingen van onze klanten ook steeds centraler komen te staan in ons denken. Daar ligt de toegevoegde waarde van mijn expertise. Want hoe ingenieus veel signproducten en winkelpresentaties ook zijn, uiteindelijk blijft ook de beste displaypresentatie maar een middel. Al deze concrete oplossingen zijn geen doel op zich, want het doel is uiteindelijk het beïnvloeden van shoppergedrag om daarmee meer conversie – meer verkoop – te genereren voor retailer of (merk)fabrikant.

Shopper_Touchscreen_Interactief

Beleving mogelijk maken.

In mijn werk en denken is naast het traditionele brandmarketing, het nieuwe vakgebied shoppermarketing tot volwassen tak van sport gegroeid. Die kennis zet ik in ten behoeve van de klanten van Virupa. We weten allemaal dat de winkels die veredelde magazijnen zijn gebleven het erg moeilijk hebben of reeds verdwenen zijn. De consument komt nu vaak naar de offline winkel om de opties die hij online vaak al op een rij gezet heeft te valideren en in de praktijk te ervaren. Hij zoekt beleving. Online heeft hij dat draadloze muzieksysteem al gezien, de verschillende uitvoeringen vergeleken en de reviews gelezen, maar op de winkelvloer wil hij aan de knoppen ervan draaien. De retailer of fabrikant die hem dat laat doen en hem kan bevestigen in de juistheid van zijn keuze, kan de deal sluiten. Zo eenvoudig ligt het. Het is aan ons om mee te denken over een impactvolle winkelpresentatie of winkelsigning die passend is en een optimale beleving mogelijk maakt. Dit met als einddoel om trial en/of meerverkopen te realiseren.

Digitale vereisten.

Analoge signproducten en winkelpresentaties zullen zich blijven ontwikkelen. Ik verwacht steeds meer maatwerk op dat vlak en minstens evenveel ingenieuze oplossingen als vroeger. Maar aanvullend daarop zien we ook duidelijk een groei van digitale signing en winkelpresentatie toepassingen op de fysieke winkelvloer. Daarom hebben wij de laatste jaren nadrukkelijk geïnvesteerd in onze kennis en ervaring met betrekking tot digitale toepassingen. Ik ben ervan overtuigd dat digital uiteindelijk even belangrijk zal worden als de analoge signing en winkelpresentatie. Maar ook hier zie je dat sommige aanbieders het middel tot doel verheffen. Een groot, breed scherm op de winkelvloer nodigt niet uit om je adresgegevens op achter te laten, al was het maar omdat iedereen kan meelezen. In veel winkels staan al digitale zuilen, maar de meeste hiervan worden nauwelijks gebruikt door shoppers. In de praktijk blijkt digitale signing op de winkelvloer aan andere vereisten te moeten voldoen. Kennis van shoppergedrag, hun drivers en barrières en het vertalen daarvan naar concrete en praktische winkeloplossingen zijn daarbij een belangrijke voorwaarde voor succes.

Virupa is opgericht in 1992 en verzorgt als full service winkelsigning en winkelpresentatie partner voor (merk)fabrikanten en retailers in de Benelux alles op het gebied van analoge en digitale in- en outdoor signing en winkelpresentaties. Virupa verzorgt voor haar afnemers het gehele traject van ontwerp, engineering, prototyping, productie, installatie en montage evenals service en onderhoud.

Geïnteresseerd om naar aanleiding van dit artikel kennis te maken met Virupa? Neem gerust contact met mij op via LinkedIn. Of bel +31 (0)543-494400 en vraag naar Jan Nales (Commercieel Directeur).

Neem contact op.