Naar inhoud
blog

De toekomst, nú in de winkel

Door: info@virupa.nl
Digitale webzuil fabrikant Intersteel

Van kijkers kopers maken. Dat streven geldt al jaren voor retailers en (merk)fabrikanten. Met de verdergaande digitalisering heeft dit echter een nieuwe dimensie gekregen. Door de opkomst van webwinkels ontstond het fenomeen ‘showrooming’. Shoppers bezoeken de fysieke winkel om zich te oriënteren en te laten informeren, maar kopen vervolgens online. Tegenwoordig ervaren we steeds vaker het omgekeerde: shoppers doen het voorwerk online en komen vervolgens goed geïnformeerd in de winkel voor een aanvullend persoonlijk advies, om het product nog even te proberen en vervolgens de aankoop te doen. Als je wilt inspelen op deze veranderende shopper en shopper journey, is het zaak over de juiste digitale tools te beschikken.

De smartphone - altijd binnen handbereik - faciliteert veelal de eerste oriëntatie op product of merk. Dit naast oude ‘media’ zoals de etalage of de folder. Maar voor de definitieve aankoopbeslissing zijn shoppers vaak op zoek naar een bevestiging van zijn of haar keuze. Niet voor niets investeren veel online partijen de laatste twee jaar ook in fysieke winkels.

In die fysieke winkel is de shopper op zoek naar méér informatie, méér vergelijkingsmogelijkheden, méér advies. Belangrijk dan ook dat de winkelvloer geen weerspiegeling is van de webshop. Hier moet de shopper vinden wat hij online mist: beleving, vakkundig persoonlijk advies en de mogelijkheid om producten fysiek te ervaren. En dat lukt niet alleen maar met analoge hulpmiddelen. Wil je offline voordelen optimaal tonen en de moderne ‘connected consumers’ écht raken, dan zijn digitale winkeltools onontbeerlijk.

Shopper_smartphone_winkelschap

Virupa Digital.

Bij Virupa zijn we niet bepaald over één nacht ijs gegaan om tot dit inzicht te komen. Als totaaloplosser op het gebied van in- en outdoor signing en winkelpresentatie zijn wij al een aantal jaren actief in het aanbieden van geïntegreerde winkeloplossingen. Analoog en digitaal dus. In die tijd hebben we geleerd hoe deze twee elkaar kunnen versterken om shopper gedrag nog effectiever te kunnen beïnvloeden. Ze moeten helpen om van kijkers kopers te maken, winkelbeleving aantoonbaar te vergroten, meer-verkopen te genereren en nee-verkopen tot het verleden te laten behoren.

Om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn en onze expertise op digitaal gebied verder te bundelen en uit te bouwen, hebben we een apart label in de markt gezet: Virupa Digital.

Van A tot Z.

Wij bedenken en implementeren al sinds 1992 analoge shopper oplossingen voor op de fysieke winkelvloer. Die expertise zetten we ook in bij het ontwikkelen van digitale oplossingen. En dat doen we ‘van A tot Z’. Dit betekent dat je als retailer of (merk)fabrikant in het gehele traject van ontwikkeling tot realisatie één aanspreekpunt hebt, één contactpersoon en eindverantwoordelijke die alle betrokken partijen aanstuurt en borgt dat zowel hardware, software als winkelpresentatie met elkaar communiceren. De inzichten vanuit de verschillende invalshoeken worden dan ook door ons gestroomlijnd.

Het startpunt is daarbij altijd het gewenste eindresultaat: van kijkers kopers maken. Hoe kunnen we met digitale tools shoppergedrag succesvol beïnvloeden en hoe leidt dat tot meer omzet per vierkante meter?

Het is een uitdaging iets neer te zetten dat tegemoet komt aan de verwachtingen van de shopper en ook nog eens door het winkelpersoneel omarmd wordt. En dan moeten de digitale winkeltools ook nog eens naadloos worden ingepast in de analoge winkelpresentatie, zodat de som van de twee meer is dan het geheel der delen. De coördinatie van kennis en kunde is het geheim van de digitale smid.

Drie digitale basisoplossingen.

In essentie onderscheiden we als Virupa Digital drie basisoplossingen. De eerste is digital signage ook wel narrowcasting genoemd. Middels professionele schermen shoppers op een dynamische manier informeren of inspireren. Shoppers met high brightness schermen in de etalage verleiden om de winkel binnen te lopen of shoppers middels schermen met impactvolle content naar bepaalde plekken in de winkel trekken. Kortom, intelligente schermen die vanuit de cloud aangestuurd kunnen worden en makkelijk beheerd kunnen worden.

De tweede basisoplossing is de digitale kiosk. Veelal zien we hier twee verschillende applicaties. Shopapplicaties om ook de longtail aan te kunnen bieden en nee-verkopen te voorkomen of configuratoren die shoppers helpen om hun keuze te maken of meer-verkopen te realiseren.

Bij de derde basisoplossing gaan we nog een stap verder. Zoeken, vinden, bestellen én betalen. Met digitale POS-oplossingen stellen we de shopper in staat om producten niet alleen te bekijken maar ook samen te stellen, te bestellen en zelfs af te rekenen, mét zijn smartphone. Hier maken we de cirkel volledig rond. Een complete shop- in-shop die zijn eigen omzet creëert.

De praktijk ervaren, concrete klantcases bespreken of jouw specifieke uitdaging eens tegen de experts van Virupa Digital aanhouden? Je bent van harte welkom op ons bedrijf in Aalten voor een kop koffie en advies op maat!

Digitale display bestelzuil fabrikant Intersteel

Bekijk brochure

Download hier onze brochure en ervaar wat Virupa Digital jou te bieden heeft.

Bekijk de brochure

Virupa Digital is onderdeel van Virupa BV. Virupa is opgericht in 1992 en verzorgt als full service winkelsigning en winkelpresentatie partner voor (merk)fabrikanten en retailers in de Benelux alles op het gebied van analoge en digitale in- en outdoor signing en winkelpresentaties. Virupa verzorgt voor haar afnemers het gehele traject van ontwerp, engineering, prototyping, productie, installatie en montage evenals service en onderhoud.

Geïnteresseerd om naar aanleiding van dit artikel kennis te maken met Virupa? Bel dan naar +31 (0)543-494400, e-mail naar info@virupa.nl of vul het onderstaande contactformulier in.