Naar inhoud
blog

De Virupa Ontwerp Studio laat jouw (bedrijfs)formule/merk groeien. Create with Impact

Door: Anouk Oonk
Header Vos

Virupa Ontwerp Studio Dit is wie wij zijn

De Virupa Ontwerp Studio (VOS) is opgericht in 2015 en bestaat uit drie talentvolle designers. De Virupa Ontwerp Studio is maximaal creatief, ervaren in shopper marketing en het beïnvloeden van consumentengedrag en heeft kennis van materialen en productieprocessen. Met hun ontwerpen streven zij ernaar om elk(e) (bedrijfs)formule/merk optimaal tot zijn recht te laten komen. In dit blog maak je kennis met Annelies, Rob en Martine: onze Virupa Ontwerp Studio.

Over de Virupa Ontwerp Studio

Door de jaren hebben wij met verschillende fascinerende opdrachtgevers mogen samenwerken. Hierdoor hebben wij veel waardevolle ervaringen opgedaan die wij dagelijks inzetten om het beste uit elk(e) (bedrijfs)formule/merk te halen. Zo streven wij iedere dag weer naar optimale visuele beleving en creativiteit bij élk ontwerpproces. Of het nu gaat om het visualiseren en ontwerpen van corporate identity signing, signing voor een winkelformule, efficiënte bewegwijzering of effectieve winkeldisplays, de Virupa Ontwerp Studio staat voor jou klaar!

  • Het vertalen van jouw (bedrijfs)formule/merk DNA naar een complete visuele beleving.
  • Ervaring met het "aanspreken" van de shopper in zijn customer journey.
  • De schakel tussen "Design" en "Praktijk".

Our-way-of working

Een goed ontwerptraject begint met een goede briefing. En een goede briefing zorgt in ieder geval dat helder is:

  • Wie de doelgroep is wie we willen aanspreken;
  • Wat voor gedragsverandering we bij die doelgroep we willen bewerkstelligen;
  • Wat de doelgroep nu weerhoudt om het gewenste gedrag te laten zien;
  • Wat jij - als klant - wilt bereiken met de neerzetten van de gewenste presentatie.

Alleen dan kunnen we straks ook samen beoordelen of het ontwerp aan de gewenste eisen voldoet en doet wat het zou moeten doen.

Daarnaast spreken we over de praktische randvoorwaarden. Denk hierbij aan zaken als duurzaamheid van de presentatie (hoe lang moet het mee), de fysieke plek van de presentatie, de mate van flexibiliteit/ aanpasbaarheid die vereist is, afmetingen en dergelijke en vanzelfsprekend zaken als budget en opleverdata.

Graag willen we dan vooral ook de achtergronden achter de briefing begrijpen, het hoe en waarom, met als doel om zaken te kunnen ontwerpen die écht werken en doen wat je verwacht dat ze moeten doen.

Indien gewenst kunnen we helpen bij het opstellen van een goede en complete briefing en hebben we een goed en overzichtelijk briefingsformat beschikbaar om je hierbij te helpen.


Met al deze informatie gaan we op basis van onze creativiteit, kennis van de winkel- en bedrijfsvloer en ervaring met materialen en maakbaarheid aan de slag. Hierbij nemen we vanzelfsprekend ook de andere communicatiemix elementen in ogenschouw om te borgen dat de presentaties op de vloer de communicatie in de andere kanalen versterkt en vice versa.

Afhankelijk van de complexiteit van de opdracht vertalen we onze ontwerpoplossing in een gedetailleerde conceptbeschrijving, indien van toegevoegde waarde: een moodboard en vervolgens in 3D ontwerpen evenals een eerste ruwe technische uitwerking en materialisatie hiervan om ook meteen haalbaarheid te kunnen beoordelen.

Graag helpen we je ook om onze voorstellen intern door te presenteren naar de andere stakeholders binnen je organisatie. Middels fysieke dan wel digitale presentaties met een duidelijke kop en een staart. Maar ook met behulp van 3D visualisaties of presentaties middels één van onze Virupa VR brillen. Dit om echt te ervaren hoe jouw presentatie er uit komt te zien in jouw winkel- of bedrijfsomgeving.

Met haar grote creativiteit en brede kennis over materialen en productietechnieken vormt de Virupa Ontwerp Studio de schakel tussen design en praktijk. Virupa heeft alle technieken in eigen huis, waardoor onze ontwerpers echt materiaal onafhankelijk kunnen denken én ontwerpen om tot de voor jou beste oplossing te komen. Kortom, maximale creativiteit!

Ons 5 stappenplan voor effectieve winkelpresentaties

Met onze ervaring en aan de hand van 5 logische stappen, ontwerpen wij winkelpresentaties die verkopen en éénvoudig geïmplementeerd kunnen worden. Aan de hand van de schrappresentatie die wij voor Hamstra Horren gerealiseerd hebben, leggen wij ons 5 stappenplan aan je uit.

De vraag van Hamstra Horren was om een effectieve schappresentatie te ontwikkelen die shoppers goed begeleidt in hun keuze- en aankoopproces van een maatwerk hor. Bij de realisatie van deze schappresentatie hebben wij de volgende stappen doorlopen:

1. Basic appeal

Deze stap draait om de eerste indruk en de aantrekkingskracht van de schappresentatie. "Het gebruik van duidelijke en eenvoudige communicatie (Horren op maat gemaakt) in combinatie met het oranje paneel zorgt ervoor dat er vanaf afstand duidelijk wordt gemaakt waar het om gaat. Het paneel daaronder met het sfeerbeeld, de versterkende tekst en de donkerblauwe kleur zorgt o.a voor de hoogwaardige uitstraling van de presentatie."

2. Navigatie

De stap navigatie is bedoeld om de shopper op een snelle, overzichtelijke en eenvoudige manier verder te navigeren door zijn keuzeproces. "Het achterpaneel naast de carrousel is ontworpen als navigatiemiddel voor de shopper. De 4 stappen op dit paneel communiceren wat de shopper precies moet doen om een hor te bestellen."

3. Segmentatie

Het assortiment van Hamstra horren bestaat uit de 3 segmenten ramen, dakramen en deuren. Voor elk type raam, kozijn, deur, sponning en openingstechniek behoren andere horren. Het is daarom zaak dat de shopper goed wordt begeleid in zijn keuzeproces. "De bestaande kleursegmentatie is doorgevoerd in de producten carrousel en de kiosk. Door deze overzichtelijke segmentatie met behulp van kleur, ziet de shopper meteen welk segment voor hem van toepassing is."

4. Informatie

Stap 4 is gericht op het verstrekken van duidelijke informatie over het product ter bevestiging van de juiste keuze van de shopper. "De kiosk in de schappresentatie is ingezet als keuzehulp (beslisboom) voor de shopper zodat hij uiteindelijk tot de juiste keuze komt. Tevens geeft de carrousel met monsters de shopper de mogelijkheid om de kwaliteit en de werking van elke hor te beoordelen. Achter de hor kan de shopper beknopte en overzichtelijke informatie vinden waarmee zijn keuze wordt bevestigd. "

5. Activatie

De laatste stap bestaat uit het aanbieden van tools om de shopper te helpen over te gaan tot de aankoop van het juiste product. "De signing op de desk naast de kiosk spoort de shopper aan tot het daadwerkelijk opmeten van zijn raam of deur. Aan het einde van het oriëntatie- en keuzetraject heeft de shopper namelijk de flyer nodig om thuis te juiste gegevens te verzamelen. Zodra de shopper deze heeft, zal hij nogmaals naar de winkel komen om daadwerkelijk een bestelling te doen."

Nieuwsgierig geworden naar de Virupa Ontwerp Studio en wat zij allemaal voor jou kunnen betekenen? Neem dan eens een kijkje op de algemene pagina!

Ga naar de webpagina van de Virupa Ontwerp Studio!


Ons team medewerkers

Maak kennis met ons gehele team