Naar inhoud
blog

Digitale touchpoints Het versterken van winkelbeleving met technologie

Door: info@virupa.nl
Buiten

Hoe kun je de shopper journey positief beïnvloeden middels technologie? Wat zijn de belangrijkste touchpoints in de winkel om gedrag middels digitale oplossingen te beïnvloeden? Hoe kan technologie in de winkel relevant gemaakt worden en de conversie naar verkopen positief beïnvloeden? Zo maar drie vragen die elke winkelformule manager of winkelier zichzelf anno 2022 eigenlijk zou moeten stellen.

De winkelformules die de crisis met glans doorstaan en op dit moment succesvol opereren, hebben veelal een goede integratieslag gemaakt tussen de fysieke winkel en de digitale wereld. Zij begrijpen dat winkelen leuk en vooral ook makkelijk moet zijn. Enerzijds door het creëren van product ervaringen in de winkel, maar ook door meer beleving en interactie in de winkel te realiseren. Het alleen maar verkopen van producten die tegenwoordig ook online verkrijgbaar zijn is al lang niet meer voldoende. Het is belangrijk shoppers extra’s te bieden. Relevantie is hier een belangrijke voorwaarde evenals kennis en inzicht in shopper barrières en drijvers.

Mogelijkheden te over. Digitale informatiezuilen die shoppers helpen om keuzes te maken en die meerverkopen kunnen genereren. Interactie met je merk door shoppers op digitale zuilen met behulp van gamification extra korting of extra producten te laten winnen. Een video wall om shoppers naar bepaalde plekken in je winkel te trekken, te inspireren of om dynamisch acties en thema’s te communiceren. Of ‘lift en learn’ oplossingen waar shoppers door het simpelweg oppakken van producten de juiste informatie en reviews krijgen over het desbetreffende product.

Door het toepassen van dit soort technologische snufjes wordt winkelen een feestje en kun je er tevens voor zorgen dat de conversie naar verkoop groter wordt.

Virupa is specialist als het gaat om meedenken over de inzet van technologie op de verschillende touchpoints in de fysieke shopper journey. Hieronder wat mogelijkheden.

Vandalismebestendige buitenzuilen en digitale etalage-displays.

Eén van de plekken waar je als retailer al wilt opvallen is in de winkelstraat. Niet voor niets zie je daar dan ook steeds vaker digitale abri’s, ook wel buitenzuilen genoemd. Deze buitenzuilen kunnen worden ingezet als informatiepunt, activator of wegwijzer. De toepassingen zijn ongelimiteerd. Je ziet ze mét, maar ook zonder touchscreen. De behuizing is in elk geval vandalismebestendig en de technologie werkt bij alle temperaturen en weersomstandigheden.

Daarnaast zijn er natuurlijk de digitale etalage schermen waarmee je shoppers de winkel kunt intrekken. Bewegende beelden werken nu éénmaal beter! Als je dan ook nog eens kunt inspelen op de seizoenen, speciale dagen en/of relevante en actuele thema’s, dan ben je net iets relevanter dan je buurman.

Belangrijk is het dan wel om de juiste hardware selectie te maken om met alle buitenlicht zichtbaar te blijven in de etalage. Mooie voorbeelden zijn de etalage-schermen van Tele-2, T-Mobile en Blokker.

Shutterstock 1650897205 bewerkt
Mh170602 I015

Opvallende en subtiele publiekstrekkers.

Ook in de winkel worden digitale oplossingen steeds vaker gecombineerd met fysieke productpresentaties. Dan wel om de aandacht te trekken of te communiceren met shoppers of om shoppers te helpen vinden en de interactie met ze aan te gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dynamische productpresentaties op kleine schermen in het schap of op winkeldisplays, instructievideo’s, inspiratie in de vorm van een digitaal 'look book', het vergelijken van producten, het tonen van reviews of entertainment op de winkelvloer middels gamification (spel). Nog opvallender en bedoelt om de maximale aandacht te trekken is een complete video wall op een strategische plek in de winkel.

Tenslotte kun je je omzet een boost geven met een bestelzuil (bijvoorbeeld McDonalds) of webshopkiosk (Toolstation en Intersteel) op de winkelvloer. Door betaling via pin aan te bieden via de zuil wordt de drempel verlaagd om direct te bestellen. In bedrijfsrestaurants, shops in hotels, koffiecorners, pompstations en ook in winkels worden zelfservice zuilen steeds meer toegepast. Klanten scannen het product, geven een aantal in en betalen.

Hulp nodig bij jouw zoektocht naar digital signage?

Vind je het lastig om de juiste keuze te maken als het gaat om het versterken van de winkelbeleving van klanten met technologie? Virupa denkt graag mee met retailers en organisaties. Wij leggen krachtige verbindingen tussen de fysieke winkel en digitale communicatie. We denken vanuit de klant, daar ligt onze kracht. Ons startpunt is jouw specifieke uitdaging.

Als het aankomt op het effectief beïnvloeden van consumentengedrag en het versterken van merken en formules, loopt Virupa al een tijdje mee. Ons uitgangspunt is het vergroten van de verkopen in de winkels of tevreden en goed geïnformeerde medewerkers en/of bezoekers binnen jouw organisatie. Dat doen we op basis van consumenteninzichten en met kennis en ervaring hoe consumentengedrag te beïnvloeden. We ontwerpen en realiseren daarvoor effectieve digitale en analoge signing en winkelpresentatie oplossingen en zorgen tevens voor een perfecte executie, montage en installatie. Alles in één hand van A tot Z. Wel zo makkelijk!