Digital Signage kom je tegenwoordig overal tegen. Waren digitale displays een paar jaar geleden nog nieuw, tegenwoordig is het heel gewoon dat consumenten via dynamische digitale schermen de weg wordt gewezen, geïnspireerd worden of geholpen worden bij het maken van keuzes. Prachtig natuurlijk, maar hoe vind je nu de juiste digitale display voor een winkel, ziekenhuis of kantoor? Er is zoveel om uit te kiezen qua grootte, merken en specificaties. Onderstaande tips helpen je op weg!
Tip 1: De grootste digitale display is niet altijd de beste.
Het is natuurlijk heel verleidelijk om meteen de grootste display te kopen die je kunt betalen. Maar groter is niet altijd beter. Als de display in een kleine ruimte moet worden geplaatst zoals bijvoorbeeld een wachtkamer of een smaller gangpad in een winkel, dan is een kleiner scherm vaak een veel geschiktere oplossing. De ervaring leert dat kleinere displays meer uitnodigen tot persoonlijke interactie. Consumenten die met ‘small signage’ geconfronteerd worden zijn eerder geneigd even te stoppen, om kennis te nemen van wat ze te zien krijgen, om door assortimenten te swipen, een e-mailadres achter te laten of een item online te bestellen.
‘Grotere’ kleine schermen passen beter op afdelings- of gangpadniveau. Daar gaat het om navigeren en inspireren. Daar is het van belang om van afstand mensen te trekken of te informeren.
Ruime, open plaatsen zijn overigens nog steeds uitermate geschikt voor een groter formaat Digital Signage. Naast schermen kun je in die gevallen ook denken aan video walls of LED walls. Kortom: ga uit van de ruimte en de functie van de communicatie en stem daar je keuze op af.
Tip 2: Houd rekening met de lichtinval.
Voor een optimaal resultaat is de helderheid van digitale displays van cruciaal belang. Bij lichtinval wil je vanzelfsprekend wel dat je communicatie goed zichtbaar is op het scherm. Je hebt echter niet altijd persé schermen met de hoogste brightness-factor nodig. Beoordeel goed de ruimte waar de display zijn werk moet doen. Beoordeel het omgevingslicht (binnen, buiten of achter een raam in etalage) en bepaal op basis daarvan wat de brightness-factor is waar je scherm aan moet voldoen. Onze experts helpen je daar graag bij.
Beeldschermen met een helderheid tussen 450 en 700 cd/m2 voldoen meestal in een normale tot heldere indoor-omgeving. Displays in winkeletalages, restaurantraam of ziekenhuisbalies (semi-outdoor-omgevingen) moeten ook bij direct zonlicht goed zichtbaar zijn. De helderheid moet daar vaak hoger zijn dan 1500 cd/m2. De helderheid van Digital Signage schommelt tussen de 350 cd/m2 tot wel 7000 cd/m2 voor outdoor-modellen.
Tip 3: Let op de aansluitingen.
Aan een mooie digitale display zonder dat deze beschikt over compatibel aansluitingen heeft niemand iets. Zorg er daarom voor dat de Digital Signage schermen in ieder geval beschikken over de volgende aansluitingen: DVI, HDMI, DisplayPort of RJ45.
DVI ondersteunt analoge en digitale video en content in Full HD. HDMI is de meest populaire aansluiting vandaag de dag. DisplayPort accepteert 4K-beelden en door de grotere bandbreedte is het mogelijk om één content-bron te koppelen aan meerdere displays. Dit is een kostenefficiënte oplossing voor bijvoorbeeld video walls. Met een RJ45-aansluiting kun je zelf vanaf een centraal content managementsysteem bepalen wat er op een digitale display verschijnt. Wel zo prettig voor het over meerdere locaties stroomlijnen van de content.
Tip 4: Goedkoop is soms duurkoop.
De ‘total cost of ownership’ van digitale displays is iets om serieus rekening mee te houden. Ga niet automatisch voor de goedkoopste schermoptie, maar kijk ook eens naar de volledige levensduur van een product en let op zaken als stroomverbruik. Kies voor een energiezuinige digitale display of bijvoorbeeld een display met LED blacklight technologie. Dat scheelt flink in operationele kosten.
Sommige displays zijn wellicht in aanschaf wat duurder doordat ze reeds beschikken over een ingebouwde mediaspeler. Toch kan dit veel voordeliger zijn dan investeren in losse digitale schermen en een extra set-top-box of een minicomputer. Een goede afweging kan honderden euro’s schelen.
Consumententelevisies zijn aantrekkelijk qua prijs maar veelal niet geschikt voor professionele Digital Signage toepassingen. Professionele displays – zogenaamde large format displays – zijn speciaal ontwikkeld voor professioneel gebruik, kunnen 16 tot 24 op volle kracht presteren, dag in dag uit. Ook beschikken deze schermen over diverse en flexibele bevestigingsmogelijkheden voor de verschillende toepassingen waarvoor ze gebruikt worden.
Tip 5: Klaar voor de toekomst met touch-technologie.
Touchscreens zijn de toekomst! Met touchscreens kun je consumenten informeren (zenden) maar óók met ze interacteren. Een patiënt kan zichzelf registreren voor een afspraak met een specialist, een gast kan zelf een menu samenstellen en bestellen en shoppers kunnen geholpen worden om met behulp van slimme filters de door hen gewenste producten te vinden in de fysieke winkel of online. Wil je klaar zijn voor de toekomst? Investeer dan in touch-technologie is ons advies.
Tip 6: De effectiviteit van kleine(re) schermen.
Retailers uit uiteenlopende branches kiezen steeds vaker voor kleine schermen. Zoals gezegd, maken die de communicatie naar klanten persoonlijker en is er meer effectieve interactiviteit mogelijk. Kleine schermen kunnen uitstekend in zuilen, schappresentaties of winkelpresentaties geïntegreerd worden. Daar geven ze extra informatie over producten en/of diensten, stimuleren cross-selling of tonen ze aanbiedingen.
Middels mini-displays in de vorm van electronische schaplabels kun je actuele prijs- en productinformatie verstrekken en dit zelfs koppelen aan je actuele productvoorraad. Tevens kun je ‘dichtbij het schap’ werken met een barcodescanner die shoppers de mogelijkheid biedt producten te scannen en te vergelijken om voor hen de juiste keuze te maken.
Hulp nodig bij jouw zoektocht naar Digital Signage hardware?
Vind je het lastig om de juiste keuze te maken als het gaat om Digital Signing hardware? Of is er te weinig mankracht aanwezig in jouw bedrijf om dit op te pakken? Virupa denkt graag mee met organisaties. Wij leggen krachtige verbindingen tussen de fysieke locatie en digitale communicatie. Daarbij denken we altijd vanuit de klant. Dáár ligt onze kracht. Ons startpunt is dan ook jouw specifieke uitdaging.
Als het aankomt op het effectief beïnvloeden van consumentengedrag en het versterken van merken en formules, loopt Virupa al een tijdje mee. Ons uitgangspunt is het vergroten van de verkopen in de winkel of tevreden en goed geïnformeerde medewerkers en/of bezoekers binnen jouw organisatie. Dat doen we op basis van consumenteninzichten en met kennis en ervaring hoe consumentengedrag te beïnvloeden. We ontwerpen en realiseren daarvoor effectieve digitale en analoge signing en winkelpresentatie oplossingen en zorgen tevens voor een perfect executie, montage en installatie. Alles in één hand van A tot Z. Wel zo makkelijk!