Naar inhoud
blog

Krachtig communiceren met digital signage.

Door: info@virupa.nl
Narrowcasting wand kleding winkel

Het is al bijna niet meer weg te denken: digital signage in de retail. Shoppers worden overal geconfronteerd met bewegende beelden. Maar hoe haal je als retailer nu maximaal rendement uit deze schermen. Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap opvalt en blijft hangen in het hoofd van de shopper? Met andere woorden: hoe communiceer je effectief? En hoe maak je content relevant?

Shopper_Schappresentatie_Winkel

De shopper als startpunt.

Een belangrijke voorwaarde voor succes is om de shopper zelf als uitgangspunt te nemen. Wat is op dat moment zijn of haar specifieke behoefte en waarom wordt de winkel bezocht? Waar een shopper op dinsdag om 18.30 uur in hartje Amsterdam bij de Albert Heijn op zoek is naar inspiratie voor de avondmaaltijd, is diezelfde shopper op zaterdag om 11.15 uur bij de Kruidvat misschien wel op zoek naar de meest voordelige verzorgingsproducten. Zaak dus om na te denken welke communicatie op welk moment relevant is en daar gericht op in te spelen.

Ook instore relevanter communiceren?

Vorm en Inhoud.

Een veel gemaakte valkuil bij de inzet van digital signage is teveel in één keer willen vertellen. Bedenk daarbij dat als de boodschap te complex is, shoppers snel afhaken. Houd het dus kort en bondig. Onze vuistregel: één kernboodschap.

Naast inhoud is vanzelfsprekend ook vorm van belang. Veel prachtige campagnes sterven echter in schoonheid. Digital signage biedt veel mogelijkheden om dynamische presentaties te maken en snel in te spelen op de actualiteit. Om de attentiewaarde te vergroten kunnen speciale effecten, grafische elementen of bv. humor worden ingezet. Vergeet echter nooit wat de kernboodschap moet zijn die je bij shoppers wilt achterlaten en welk specifiek shoppergedrag je wilt beïnvloeden. Dat is waar het om gaat tenslotte.

Narrowcasting wand kleding winkel
Shutterstock 1650897205 bewerkt

Maak productclaims concreet.

Wil je de USP's van producten voor het voetlicht brengen, zorg dan dat deze concreet zijn. Vermijd te algemene claims als ‘gezond’, ‘lekkerder’ of ‘extra kwaliteit’. Wees 'to the point' en benoem expliciet wat producten onderscheidt van andere en wat de concrete voordelen zijn die ze consumenten bieden.

Vallen er meerdere producten in de uiting onder één merk, dan is het raadzaam om iets specifieks te noemen van één product in plaats van iets algemeens. Ervaring leert dat dat ene specifieke ‘ding’ afstraalt op alle producten van het merk waardoor deze aantrekkelijker worden voor de shopper.

En let op: mensen denken gemakkelijker van concreet (verlaagt cholesterolgehalte) naar abstract (is gezond) dan andersom.

Doe je voordeel met neuromarketing.

Hoewel neuromarketing nog een relatief jong vakgebied is, zijn er al wel eerste inzichten die meer grip geven op de emoties en het gedrag van shoppers. Waardoor worden zij 'geraakt' bij het al of niet aanschaffen van producten en welke visuele elementen zorgen ervoor dat ze wel of niet bepaalde boodschappen tot zich nemen?

Bij neuromarketing draait het in essentie om drie basisemoties waardoor shoppers zich (vrijwel altijd onbewust) laten leiden. Angst (ik ben bang, los het op), volgen (ik doe wat anderen (ook) doen) en vermaak/entertainment (ik wil iets leuks meemaken). Hier kun je als retailer natuurlijk handig op inspelen met je boodschap. Zowel in vorm als inhoud.

Virupa helpt graag!

Als het aankomt op het effectief beïnvloeden van shoppergedrag op de winkelvloer en het versterken van merken en formules, loopt Virupa al een tijdje mee. Heb je hulp nodig bij het maken van effectieve digitale content of het neerzetten van een relevante content kalender, dan denken en creëren onze experts en grafische ontwerpers graag met je mee.

Ons uitgangspunt is het vergroten van jouw verkopen in de winkel. Dat doen we op basis van shopper inzichten en met kennis en ervaring hoe shoppergedrag op de winkelvloer te beïnvloeden. We ontwerpen en realiseren daarvoor effectieve digitale en analoge signing en winkelpresentatie oplossingen en zorgen tevens voor een perfect executie op de winkelvloer.

Alles in één hand van A tot Z. Wel zo makkelijk!

Ook instore effectiever communiceren?