Naar inhoud
blog

Tips om digital signage te laten slagen en draagvlak te creëren

Door: Chiel Pas
Virupa08577

Wie digital signage succesvol wil integreren in de Retail, dient draagvlak te creëren binnen de organisatie. Alle neuzen moeten dezelfde kant op staan. Van de directie tot aan de werknemer op de winkelvloer, iedereen moet dezelfde taal leren spreken. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat iedereen weet wat het uiteindelijke doel is van de ingezette (digital) signage? Ik ben beroepshalve veel onderweg en veel in gesprek met organisaties en zie interne organisaties met het vraagstuk ‘draagvlak’ worstelen. Daarom vier tips die gegarandeerd leiden tot succes!

Virupa08442

Tip 1 Zorg dat het ‘past’

Wat je als organisatie precies inzet aan (digital) signage hangt voor een groot deel af van de omvang en professionaliteit van de organisatie. De uitrol van bijvoorbeeld een narrowcasting-systeem in een organisatie moet niet primair tot doel hebben: ‘Wij digitaliseren mee, anders missen we de boot’. Als dat de enige drijfveer is, dan is de kans groot dat je de plank misslaat. Sluit met je signage-oplossing in elk geval aan bij de doelgroep. En houd daarbij in het achterhoofd: een passende oplossing is niet altijd de beste en meest geavanceerde oplossing. Ken de behoefte van jouw organisatie, de eindgebruiker en de doelgroep en speel daarop in.

Tip 2 Benoem de voordelen voor de betrokkenen

Om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, is het nodig dat alle betrokkenen binnen een organisatie weten wat voor hen de voordelen zijn van het gebruik van digital signage. Beantwoordt dus per afdeling of per functie de vraag: what’s in it for me? Voorkom verplaatsing van de last. En zorg ervoor dat Digital Signage een toegevoegde waarde gaat vormen voor de betrokkenen. Praat daarover. Overtuig de directie van de commerciële meerwaarde. Vertel de contentmanager dat de manier van content verwerken hetzelfde blijft, enkel de manier van communiceren veranderd. De content zet je voortaan alleen in een ander systeem. En de winkelier, die krijgt met digital signage veel meer relevante awareness waardoor hij of zij absoluut meer en gerichter gaat verkopen.

Tip 3 Communiceer, communiceer, communiceer

Als het om digital signage gaat is het belangrijk dat je de (hele) organisatie meeneemt in het traject: van selectie tot implementatie. Op die manier zorg je ervoor dat er maar op één manier tegen de uitgedragen boodschap wordt aangekeken. Maak gebruik van interne communicatie en gebruik de wandelgangen. Iedereen weet voor zich wie de belangrijkste ‘stakeholders’ zijn. Zorg dat je die meeneemt. Ook bij de uitrol zelf is de communicatie van belang. Zoek de mensen op, organiseer introductie- en trainingssessies. Persoonlijke communicatie vergroot de acceptatie en is het middel om misstanden en onterechte aannames zo snel mogelijk recht te zetten. Ten slotte is communicatie bij de nazorg van belang. Evalueer na verloop van tijd de ervaring van de oplossing onder de gebruikers. Overleg met elkaar en stuur bij waar nodig.

Mh170530 F019
Virupa08457

Tip 4 Zorg voor een trapsgewijze introductie

Veranderingen in een organisatie zijn eng, veranderingen zijn moeilijk. Maar iedereen weet, als je stap voor stap een traject aanvliegt, voorkom je weerstand. Introduceer daarom de digital signage oplossing voor jouw organisatie trapsgewijs. Geef iedereen de tijd om eraan te wennen. Mijn ideale volgorde is: integreer, leer en ervaar. Vervolgens omarm je de ingezette ontwikkeling en kijk je wat voor nieuwe kansen hieruit voortvloeien. Een winkelier hoeft niet meteen de hele winkel aan te pakken, begin op onderdelen. Begin bijvoorbeeld met actiekoppen in de winkel en ga daarna met de etalage aan de gang. Of speel eens met de verschillende momenten op de dag waarop je iets uitprobeert, voordat je gaat beginnen over gepersonaliseerd communiceren op basis van een app. Er is een wereld aan digitale en technologische mogelijkheden, maar die moet je echt geleidelijk introduceren bij je personeel, maar ook bij de bezoeker, anders werken ze averechts. Bedenk bij alles wat je doet: fouten bij de uitrol bemoeilijken de acceptatie. En dat wil je nu juist voorkomen. Uiteindelijk gaat het in dit proces niet alleen om het ‘wat’, maar vooral om het ‘hoe’.

Op zoek naar de juiste partner?

Virupa denkt graag mee met organisaties en heeft onder andere haar toegevoegde waarde op projectcoördinatie. We zijn in staat op alle niveaus van de implementatie een bijdrage te leveren. Hardware en software dienen kwalitatief van aard te zijn, maar blijven slechts de drager. Het is uiteindelijk de communicatie die het succes bepaalt. Op basis van onze jarenlange ervaring zijn we in staat mee te denken en te werken op alle niveaus binnen de organisatie. We begrijpen de belangen van de directie, maar ook de wensen van een zelfstandig ondernemer of winkelier.

Goed advies? Maak een afspraak.

Cookie-instellingen

Op onze website maken wij, en derde partijen, gebruik van cookies. Dit, om de diverse functionaliteiten op deze website mogelijk te maken, om het advertentieaanbod voor u te verbeteren en om inzicht te verkrijgen in het bezoekersgedrag op onze website. Door op de ‘Accepteren’ button te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Accepteren Weigeren