Van winkelbeleving naar conversie.
Een succesvol shopper marketing-beleid staat onder invloed van uiteenlopende factoren. Hoe vertaal je de winkelbeleving tot een optimale ervaring bij de doelgroep? Wat zijn de echte drivers bij het boodschappen doen? Of: hoe kun je in een niet-traditionele retailomgeving de shopper toch optimaal bedienen? Deze en tal van andere vragen kwamen aan bod tijdens ons meest recente Shopper Marketing Update Live!-event, dat gisteren in Maarssen werd gehouden.
Contact met de shopper heeft vele gezichten.
Het dagthema ‘Contact met de Shopper’ kende ditmaal een sessievoorzitter in de persoon van Jan Nales, voorheen marketingdirecteur van Grolsch Nederland, thans sales- en marketingdirecteur van Virupa. Shopper marketing, benadrukte hij op het event, beperkt zich nog te veel tot de korte termijn. En hoewel het activeren van shoppers op de winkelvloer toch ook positief valt uit te leggen, zit er volgens Jan veel meer winst in het structureel nadenken en redeneren vanuit shopperneeds. “Retailers en fabrikanten moeten samen begrijpen wat de echte drivers zijn bij het boodschappen doen. De supermarkt van vandaag is toch nog vooral ingericht als een groot magazijn waar we met z’n allen doorheen moeten. Boodschappen doen is een logistieke operatie, zelfs letterlijk: als je een maaltijd op tafel wilt presenteren, moet je de hele winkelvloer over om ingrediënten bij elkaar te verzamelen.”
Schapinrichting.
Ook Virupa zelf wil zijn klanten meenemen in dat shopperdenken. Schapinrichting komt toch vooral tot stand door de logica om vergelijkbare producten bij elkaar te presenteren. Die benadering is vooral logistiek of producttechnisch gedreven. Er bestaat bij klanten echter net zo goed een behoefte aan winkelpresentatie-oplossingen die geïnspireerd zijn op eigen shopperneeds. Op dit moment is Virupa bezig met presentaties in het DIY-segment, waarbij niet zozeer het product, maar veel meer de behoefte van shoppers leidend is voor de presentatie. Denk aan thema’s als ‘veiligheid’, ‘zorgeloos ouder worden’ of ‘comfortabel wonen’. “Als je éénmaal vanuit deze shopperfilosofie redeneert, kom je tot nieuwe productcombinaties, een andere manier van presenteren, uitbreiding van traditionele productportfolio’s en een meer relevante en aansprekende presentatie”, aldus Jan Nales.