Naar inhoud

Leen Bakker

Gevelreclame woonwinkel Leen Bakker

Realisatie van nieuw verkoopconcept Leen Bakker Nederland en België

De opdracht van Leen Bakker hoofdkantoor was om de realisatie te verzorgen van een nieuw ontwikkeld concept voor al haar winkels in Nederland en België met als strategisch doel om meer traffic in de winkels te genereren.

Herkenbaar en eigentijds winkelconcept.

Op basis van het door Leen Bakker ontwikkelde creatieve concept, werd Virupa gevraagd de doorvertaling te maken naar de realisatie van een assortiment aan herkenbaar en eigentijds winkelmeubilair. Realisatie in de zin van een technische uitwerking van de ideeën, het productie-klaar maken van de collectie winkelmeubels, de productie hiervan evenals de distributie hiervan bij de ruim 150 winkels van Leen Bakker in Nederland in België.

Winkelpresentatie woonwinkel Leen Bakker
Instore presentatie woonwinkel Leen Bakker

Stoer, authentiek en onderscheidend.

Het concept moest naast praktisch en functioneel ook passen bij de door Leen Bakker gewenste uitstraling: stoer, authentiek, onderscheidend en duurzaam. Er werd gekozen voor een collectie van volledig metalen winkelmeubels voorzien van alleen een transparante coating die het ruwe metaal juist benadrukt, een wat ruwe afwerking van de lasnaden en voorzien van industriële wielen.

Vervolgens werden de verschillende Leen Bakker winkels gecategoriseerd naar 3 groepen: large, medium en small. Voor iedere categorie werd een collectie van volledig metalen meubels samengesteld bestaande uit hoge stellingen, lage stellingen, metalen pallets, presentatieborden en trapmeubels met verrijdbare manden.

Protyping en testen businesscase.

Na goedkeuring van de technische tekeningen werden door de prototype bouwers van Virupa in Aalten binnen een paar weken de eerste prototypes geproduceerd. Dit met als doel om het concept in een vijftal winkels in Nederland en België te testen en te beoordelen of de gestelde marketing- en verkoopdoelen gehaald zouden gaan worden. Meer traffic in de winkels en klanten in de koopmodus plaatsen was het doel tenslotte.

Het nieuwe concept bleek al snel een schot in de roos waarna besloten werd om het groene licht te geven om ook de meubels voor de andere 145 winkels te laten produceren.

Productie in korte tijd.

Onder auspiciën van de technisch kwaliteitsmanagers van Virupa werden in 8 tot 10 weken alle meubels geproduceerd bij partners van Virupa in Oost-Europa evenals de diverse toebehoren zoals magnetische prijskaarthouders, metalen presentatiebeugels en opzetelementen.

Winkeldisplays woonwinkel Leen Bakker
Winkeldisplay woonwinkel Leen Bakker

Distributie en logistieke operatie.

Binnen 2 weken werden de circa 50 winkels in België en in de daarop volgende 3 weken de circa 100 winkels in Nederland beleverd. Een logistieke operatie van jewelste midden in de zomer en dus vakantieperiode van 2018. Per week gemiddeld 5-6 volledig beladen vrachtwagens met meubels richting de distributiecentra in Nederland en België waarna per winkel en winkeltype de doorleveringen werden verzorgd.

Resultaat dat er mag zijn.

Alle winkels in Nederland en België zijn in korte tijd voorzien van het nieuwe concept en de verkoopresultaten overtreffen de verwachtingen. Een mooie start van de door Leen Bakker nieuw ingezette formulekoers.

Meer referenties zien?

Of neem contact op!

Realisatie van compleet nieuw verkoopconcept bij 150 winkels van Leen Bakker in Nederland en België