Naar inhoud
blog

Bewegwijzering op kantoor Wat komt daar bij kijken?

Door: info@virupa.nl
bewegwijzering kantoor Randstad

Het wordt vaak onderschat en is soms sluitpost in de begroting, maar een zorgvuldige en professionele bewegwijzering op kantoor kan wel degelijk het verschil maken in het beeld dat je als bedrijf bij bezoekers achterlaat.

Of mensen snel en makkelijk de weg kunnen vinden óf juist niet, heeft grote invloed op hoe welkom mensen zich voelen en op het beeld dat een organisatie achterlaat. Goede bewegwijzering helpt bezoekers en medewerkers dan ook om de meest efficiënte route te volgen naar de plek waar ze moeten zijn. Zo voorkom je onnodige frustratie. In deze blog ontdek je waar goede bewegwijzering op kantoor aan moet voldoen en wat de mogelijkheden zijn.

Startpunt 1: Een goed wayfinding plan.

Eerst denken dan doen, óók bij de implementatie van bewegwijzering op kantoor!

Alles start met het in kaart brengen van verschillende bezoekersgroepen. Denk bv. aan medewerkers, klanten, relaties of leveranciers. Waar komen ze aan bij het pand, wat moeten ze daar doen, waar moeten ze naar toe en misschien nog wel belangrijker, waar moeten ze juist niet naar toe. Allemaal zaken om over na te denken en vast te leggen alvorens aan de uitwerking te beginnen.

En de 'reis' begint al buiten het pand. Het maakt nogal verschil of je te voet, met het openbaar vervoer, auto of fiets aankomt. Hoe weet ik waar ik moet zijn, wat zie ik als ik aan komen lopen, rijden of fietsen en waar kan ik mijn vervoermiddel stallen? En dan de weg naar binnen en in het pand de plek waar ik moet zijn.

De basis voor succes is een goed doordacht wayfinding plan waarbij met alle bovenstaande zaken rekening is gehouden.

Verlichte doosletters verzekeringsmaatschappij Achmea
MH181031 C027

Startpunt 2: Een duidelijke corporate identity manual.

Een ander belangrijk startpunt is een duidelijke en consistente corporate identity. Een goed gedefinieerd bedrijfslogo, vastgelegde kleuren, lettertypes en vormgevingselementen evenals materialisatie die past bij wat je als bedrijf wil uitstralen. En uiteraard de toepassing hiervan.

Bewegwijzeringselementen en vooral ook de uitvoering hiervan maken dan ook een belangrijk onderdeel uit van wat je als bedrijf wilt uitstralen. Premium en luxe of juist basic en toegankelijk, dat maakt nogal verschil.

Uitvoeringstip 1: Kleurgebruik en leesbaarheid.

Als we het 'huiswerk' gedaan hebben, gaan we naar de uitvoering. Hierbij dienen een aantal zaken in ogenschouw genomen te worden waar we je graag in adviseren.

Vanzelfsprekend is het belangrijk dat bezoekers bewegwijzering al van afstand goed kunnen zien, lezen en begrijpen. Essentieel dus om een duidelijk en goed leesbaar lettertype te kiezen en kritisch na te denken over de lettergrootte.

Zorg er daarnaast voor dat er niet teveel informatie op één communicatiedrager gecommuniceerd wordt. Maak gebruik van gestandaardiseerde (internationaal goedgekeurde pictogrammen ISO 7001) of eenvoudige symbolen en tekens. Symbolen ondersteunen de leesbaarheid en nemen weinig ruimte in beslag.

Voor de leesbaarheid is het belangrijk om naar kleurgebruik te kijken. Zorg voor een goed contrast tussen bv. de achtergrond en de kleur van de letters zodat de tekst goed leesbaar is.

Met kleuren kun je ook 'coderen' en gemakkelijk en duidelijk bepaalde routes en/of afdelingen in je kantoorgebouw aangeven. Dit geeft herkenbaarheid en helpt bij de navigatie.

Bewegwijzering driehoeksbord uitvaartorganisatie Monuta
Bewegwijzering kantoor

Uitvoeringstip 2: Logische en duidelijke locaties.

Naast het kiezen van lettertypes, lettergrootte en de juiste kleuren is het belangrijk na te denken over de plekken in het pand waar bewegwijzeringselementen geplaatst moeten gaan worden. Denk daarbij aan de 'journeys' die bezoekersgroepen dienen af te leggen van buiten naar binnen om op plek van bestemming te komen.

De bewegwijzeringsexperts van Virupa kunnen helpen met het maken van een solide bewegwijzeringsplan dat opgebouwd is aan de hand van logische touchpoints. Hierbij verplaatsen we ons in de verschillende doelgroepen die het kantoorpand bezoeken, volgen hun routes door het pand en bepalen wat de plekken zijn waar ze beslissingen moeten nemen waar naar toe te gaan.

Bewegwijzering is echter niet alleen noodzakelijk op deze 'verkeersknooppunten'. Ook onderweg naar plaats van bestemming helpt het om bezoekers de bevestiging te geven dat ze goed lopen.

Uitvoeringstip 3: Juiste belichting en bewegwijzeringselementen.

Een ander belangrijk onderdeel van effectieve bewegwijzering is de ver/aan/belichting hiervan. Bij het plaatsen van bewegwijzering is het wenselijk om naar het licht in de ruimte te kijken. Elementen dienen tenslotte goed leesbaar te zijn en op te vallen. Virupa kan je helpen bij de uitwerking en implementatie van het verlichten van bewegwijzeringselementen.

Daarnaast is het type communicatiedrager van belang. Is informatie statisch en verandert deze zelden of is het juist noodzakelijk om regelmatig te wisselen. Dit is van belang bij de keuze voor bijvoorbeeld analoge bewegwijzering zoals informatiezuilen buiten en binnen, bebording, belettering op ramen, deuren of wanden of juist digitale communicatiedragers als kleine, grote of stretched schermen, LED walls of beamer projecties. Hiermee kun je eenvoudig en flexibel informatie aanpassen en wisselen op verschillende locaties en tijdstippen toegespitst op de verschillende doelgroepen.

Digitale schermen voetbalclub FC Utrecht
Bewegwijzering kantoor Randstad Tempo Team

Uitvoeringstip 4: De positie in de ruimte.

Last but not least, is het belangrijk om goed na te denken over zichtlijnen en hoe bezoekers aan komen bij je pand of in je pand. Dit is van groot belang bij het bepalen van op welke hoogte de bewegwijzeringselementen moeten komen te hangen.

Is het noodzakelijk dat bezoekers informatie al van veraf kunnen lezen (denk bijvoorbeeld aan bewegwijzering vanaf de openbare weg of op de parkeerplaats)? In dat geval is het belangrijk dat bewegwijzeringselementen voldoende hoog hangen (minimaal 220 cm of hoger afhankelijk van de zichtlijn). Gaat het om informatie die bezoekers van dichtbij moeten kunnen lezen (denk bijvoorbeeld aan naambordjes), zorg er dan voor dat de elementen op ooghoogte (140-160 cm) hangen.

Nieuwsgierig geworden of sta je zelf voor een bewegwijzeringsvraagstuk voor jouw kantoor? We helpen je hier graag bij! Neem ook eens een kijkje op onze Wayfinding pagina en Bewegwijzering voor kantoren pagina, laat je inspireren en bekijk de voorbeelden van de diverse projecten die we op dit gebied hebben uitgevoerd.